ondernemen en groei

Ondernemen en Groei?

Ondernemen en groei

Groei zit buiten je comfortzone. Daar waar het ongemakkelijk voelt, spannend is en soms ook even niet leuk. Groei binnen je bedrijf is al net zo. De stappen die je zet, zijn nodig om verder te groeien, op een succesvolle manier.

 

Groeipijnen noem ik ze. En elk bedrijf heeft ze en voelt ze. Steeds andere in verschillende fasen van je onderneming. Wat je als ondernemer wilt weten is, zijn deze groeipijnen noodzakelijk en zijn het de juiste? Of lijd ik nu voor niets.

 

Als je een onderneming vanaf de grond hebt opgebouwd. Als jouw ziel en zaligheid in je bedrijf zit. Dan ben je veelal met je bedrijf vergroeid. Op moment van bedrijfsveranderingen kijk je vaak niet meer met een heldere blik naar wat nodig is.

 

Een verbetering kan namelijk ook betekenen dat je afscheid moet nemen van iets wat je ooit zelf hebt bedacht, gecreëerd. Dat doet pijn. En toch wil je doorgroeien.

 

Een objectieve, scherpe blik, een partner die met je meedenkt en ook kijkt hoe je dit praktisch toepast, dáár heb je dan behoefte aan. Een gesprekspartner die kritisch blijft. En op jouw specifieke vragen antwoord heeft.

 

Bel gerust voor een vrijblijvend gesprek. Met veel ervaring bij grote en middelgrote bedrijven heeft het team van Succesvol doorgroeien al vele ondernemers en DGA’s mogen adviseren.

 

Stress of plezier?

Veel ondernemers werken hard, kunnen niet lui achteroverhangen. Ze zijn altijd bezig om hun klanten service te bieden met hun diensten of producten. Bij groei zijn er twee reflexen die gevaarlijk zijn voor ondernemers: alles delegeren en de controle verliezen of juist nóg harder werken en daardoor zelf over de kop gaan.

 

Beide zijn doemscenario’s. En komen helaas voor.

 

Als groei stress veroorzaakt, wat kan dan veranderen? Vind je het plezier in het ondernemen nog? Vond je het uberhaupt wel leuk.

 

Wat belangrijk hierin is, is de motivatie om een onderneming te runnen.

 

Waarom ben je gestart als ondernemer en wees daarin maar eens eerlijk. Als de drive echt vanuit jezelf komt, ben je zo committed dat je vaak over je grenzen gaat. Dat de hele onderneming stress begint te veroorzaken. Of frustraties geeft bij jezelf, thuis of op de werkvloer.

 

Ga eens na vandaag, geeft jouw onderneming je nog plezier?en wil je ook dat jouw onderneming verder groeit?

 

P.S. Lees meer tips hoe je als MKB ondernemer succesvol kunt doorgroeien en download mijn ebook met 50 tips via: LINK. Je ontvangt per mail alle tips in een handig overzicht. Kostenloos. Geheel vrijblijvend.

 

Doelen

Ik ben fan van doelen stellen. Dat maakt je scherp, dat vereenvoudigt de communicatie over wat je wilt en met doelen kun je resultaten meten.

 

Bepaal bijvoorbeeld vooraf wie je als klant wilt. Bij de start willen ondernemers graag elke klant. Dat klinkt logisch alleen als het niet past bij jouw doelen, gaat de schoen op een gegeven moment wringen.

 

Bij elke aanvraag dien je te kijken of de klant wel past bij jouw doel. Zo niet, dan kun je ze uiteraard doorverwijzen naar een andere organisatie die wellicht beter bij ze past. Die servicegerichte actie levert je altijd wat op.

 

De indruk die je achterlaat is dan positief en mochten jullie elkaar nogmaals tegenkomen, dan weegt deze actie mee.

 

Doelen of wensen?

Ondernemen en groei

Ondernemers met wensen hopen op vele mooie dingen die gebeuren en laten het afhangen van vele factoren. Ondernemers met doelen laten hun succes niet afhangen van anderen, maar zetten doelen om in concrete acties.