Hoe vaak maak jij je druk?

Zoals je weet gaan alle dingen in deze wereld heel snel, zaken veranderen, mensen moeten veranderen. Alles moet sneller en beter, er wordt meer van je verwacht. Tijd is relatief en alles moet en gaat steeds sneller. Hoe vaak maak jij je druk, en waarom?

Uit een recent onderzoek van het centraal bureau voor de statistiek van 2017, is gebleken dat 8% – 10% van de mensen in Nederland een verhoogde kans heeft op een Burn out of al een Burn-out hebben. Dat zijn 700.000 mensen!!!

Daarbij laten de cijfers niet zien dat dit snel zal afnemen, sterker nog ….

Burn-out betekent: opgebrand zijn. Dingen doen die niet bij je passen, die gedaan moeten doen in een kortere tijd door steeds minder mensen. De werkdruk neemt toe. Kortom allemaal stress en voordat je het zelf in de gaten hebt is al je energie weg.

Is het mogelijk de hele wereld te veranderen? Ik heb een trieste mededeling voor je dat kunnen we niet, als individu heb je daar weinig tot geen invloed op.

Het enige waar jij invloed op kunt hebben is jezelf, jíj bent diegene die dit voor jezelf kan stoppen  

Herkenbaar?

Waarschijnlijk herken je het wel dat je jezelf nerveus voelt als je vanuit je functie leiding moet geven aan mensen. Dan moet je hen vertellen wat ze moeten doen en welke resultaten je wilt zien hierbij.  Alleen weet je nog niet goed hoe je deze mensen gemotiveerd krijg, waardoor je een naar gevoel krijgt en onzeker wordt.

Of wanneer je een presentatie moet geven op je werk, waarbij je jezelf in je hoofd de volgende vragen stelt: Hoe moet dat? Wat zullen de anderen daarvan vinden, kan ik dat wel? Kom ik wel goed uit mijn woorden? Kortom je begint erover te piekeren en dat maakt jezelf nog meer onzeker

Ook kunnen er dingen in het verleden zijn gebeurd waarover je jezelf, nog steeds, zorgen maakt. Dingen die je verhinderen leuke dingen te doen waar je energie van krijgt. Zaken die jou belemmeren om het beste uit jezelf te halen.

Voorgaande voorbeelden, en situaties in dezelfde strekking kunnen stress opleveren. Het goede nieuws is dat je aan deze stress (gevoelens) iets kunt doen.

 

Stress wordt niet bepaald door een gebeurtenis maar stress wordt veroorzaakt door de manier hoe jij reageert op deze gebeurtenis.

 

Uit mijn eigen ervaring weet ik dat een groot deel van de mensen zich druk maakt om dingen die mogelijkerwijs zouden kunnen gaan gebeuren maar nooit gebeuren.

Waar komen deze zorgen dan vandaan en waarom maken we ons dan toch druk? Dit heeft alles te maken met zaken uit het verleden waar we geen goede herinneringen aan hebben of zaken die fout zijn gegaan en vervolgens projecteren we deze ervaring in onze toekomst. Het ging toen niet goed dus zal het nu ook wel weer niet goed gaan.

Kortom: het verleden bied geen garantie voor de toekomst………..Maar…. het bied wel mogelijkheden om er anders mee om te gaan en door er op een andere manier mee om te gaan.

50 Super waardevolle tips

om meer rendement te halen uit jouw business.

50 gratis tips

Hier een gratis NLP-oplossing

      

Allereerst is het van groot belang om je goed te voelen om niets, zeg maar een neutraal gevoel, hiervoor kan je de volgende techniek gebruiken, nl:

De gevoelomdraaitechniek is een NLP-techniek ontwikkeld door de DR. Richard Bandler in de jaren 70 van de vorige eeuw en is een techniek om een naar gevoel te neutraliseren met als doel je goed te voelen om niets.

 

De NLP-techniek werkt als volg:

  • Ga even ergens rustig zit, leg je handen op je knieën en doe je ogen dicht.
  • Probeer uit te vinden waar je dat nare gevoel voelt: is dat in je buik, je borst of je hoofd?
  • Als je je ontdekt hebt waar dat gevoel dan zit, is dat dan een gevoel met beweging of een drukkend gevoel? Draait dit gevoel rechts of links om? Of van voren naar achteren?
  • Als je dit hebt bepaald zet dan, in je hoofd, een bewegingspijl om je gevoel die de richting aangeeft en geef deze pijl een kleur, laat zeggen blauw.
  • Probeer je voor te stellen dat je dit gevoel beetpakt en buiten je lichaam, voor je plaats. Je ziet nu het gevoel voor je met daarom heen de blauwe bewegingspijl.
  • Stel je nu voor dat je de beweging van het gevoel nu omdraait in de tegenovergestelde richting. Verander de kleur van de bewegingspijl, laten we zeggen geel.
  • Wanneer het gevoel nu in de tegenovergestelde draait pak je het weer denkbeeldig beet en stopt het terug in je lichaam.
  • Nu wil ik je vragen om een moment voor de geest te halen waar alles goed ging en jij super blij was. Ga na wat je toen zag, wat je toen hoorde en hoe je je toen voelde, probeer dit te zien in een plaatje.
  • Maak nu dit plaatje groter en groter, maak de kleuren steeds mooier en mooier. Zet ook het geluid wat je toen hoorde steeds harder en je gevoel van vreugde wordt steeds groter en groter.
  • Is je dit gelukt? Dan wil ik je nu vragen je ogen te openen en tevergeefs terug te denken aan dat nare gevoel wat je net nog had.

Is dit je niet gelukt dan feliciteer ik je nu met het hebben van een goed gevoel om níéts    

 

  • Als het je toch gelukt is dit nare gevoel terug te halen herhaal dan de NLP-oefening. Soms lukt het niet in 1 keer.

Wil je dit oplossen? maar je weet niet hoe?

Neem contact op

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.