7  Stappen om jouw doel  en ambities te bereiken

7  Stappen om jouw doel en ambities te bereiken is een plan die je helpt om dat te realiseren wat jij wilt behalen.

De vragen bij de 7 stappen waarover duidelijkheid moet komen, zijn:

  • Wat wil jij bereiken? Meer omzet, meer klanten, gemotiveerde medewerkers etc?
  • Waar liggen jou ambities? Eigen onderneming starten, doorgroeien met je onderneming, tijd vrijmaken voor je gezin of vrienden etc?
  • Welke dromen heb jij? Een mooier huis of auto, reizen, financiële vrijheid etc?
  • Wat houdt jou tegen om succesvol door te groeien?

       

 

Het helpt als je weet wat je precies wilt, dat geeft je focus waardoor je nog preciezer kan worden in het stellen van je persoonlijke- en/of zakelijke doelen.

“Als je weet waar je heen wilt, kom je sneller daar waar je zijn wilt”

Er zijn mensen die beweren dat als je maar lang genoeg denkt aan wat je wilt, het resultaat dan ook vanzelf komt. Wellicht geeft het je wat focus, maar daarentegen als je weer te lang blijft hangen in het denken, kan je focus vertroebelen of zal de twijfel toeslaan.

De enige manier om dingen te veranderen is in beweging te komen. Alleen in je auto gaan zitten en aan je stuur draaien helpt niet. Op het moment dat je de motor start en gaat rijden, kun je aan het stuur draaien en de richting opgaan die jij wilt.

Veranderingen

Veranderen en in beweging komen is vaak eng. Dit is nieuw voor je, het voelt niet vertrouwd. en daardoor ontstaan twijfels, zoals:

  • Kan ik dat wel, ben ik wel een leider?
  • Wat zullen anderen daarvan vinden?
  • Ik wil wel, maar weet niet waar ik moet beginnen, of hoe ik moet beginnen?
  • Welke risico’s brengt dat met zich mee?

Doorgaans worden de beste resultaten bereikt door uit je comfortzone te stappen en nieuwe dingen te gaan ondernemen. In het begin voelt dit onwennig en misschien voor jou wel onnatuurlijk. Je onderbewustzijn zal je ook allerlei excuses geven om er vooral niet aan te beginnen. Het zal dan ook de nodige energie kosten om datgene te bereiken wat je wilt, maar succes is voor de doeners.

“Don’t let the fear of losing be greater than the excitement of winning.” Robert Kiyosaki

 7 Stappen om jouw doel te bereiken

Bepaal:

  1. Jouw doel
  2. 5 punten van beoordeling
  3. De situatie nu, nulmeting
  4. Target en tijdspad
  5. 3 punten die belangrijk zijn om je motivatie te onderbouwen
  6. Acties om belangrijke punten te realiseren
  7. De planning

 

  1.  Jouw Doel

Beschrijf voor jezelf wat je zou willen bereiken als alles mogelijk zou zijn. Laat je hierbij vooral niet belemmeren door wat het stemmetje in je hoofd zegt of dat wat anderen zeggen.

Probeer jezelf voor te stellen hoe het zou zijn als je jouw doel al hebt bereikt:

  • Maak er een plaatje van in je hoofd, hoe zie je eruit, waar ben je dan, met wie ben je dan?
  • Voel hoe jij je dan zou voelen, gelukkig, blij, trots?
  • Hoor de geluiden erbij, de muziek, applaus?

    

Kortom maak er een filmpje van in je hoofd, alsof je het moment van succes al beleeft. Als je het filmpje afspeelt in je hooft en je de geluiden daarbij hoort, de beelden daarbij ziet, en het euforische gevoelt hebt, maak dan een stevige vuist, dit is een vorm van verankeren. Herhaal dit een paar keer en je zal merken wanneer je een stevige vuist maakt dat je direct weer terug bent in dat moment. Het moment van succes.

2.  5 punten van beoordeling

Benoem de 5 beoordeling punten waarop jij het doel beoordeelt Bijvoorbeeld:

Team:

  • Loyaal
  • Communicatie
  • Flexibel
  • Kennis en kunde
  • Samenwerking

Omzet:

  • Klanten
  • Communicatie
  • product
  • processen
  • kosten

Stress:

  • Onzekerheid
  • Werk
  • prive
  • Schoonmoeder
  • Financiën

Kortom: wat zijn de vijf punten die je wilt verbeteren om het doel te realiseren

 


50 Super waardevolle tips om meer rendement te halen uit jouw business


3.  Nulmeting

Als je nu naar de vijf beoordelingspunten geef het dan een cijfer tussen de 1 en de 10.  Bepaal een cijfer per beoordeelt punt.

Doe niet te moeilijk ga op je gevoel af, er is geen fout of goed. Vervolgens tel je alle cijfers bij elkaar op en bereken het gemiddelde. Het gemiddelde, door jou, bepaalde cijfer is nu je nulmeting. Het gaat erom dat je een referentiekader voor jezelf hebt bepaald.

Team, dan beschrijf je de 5 punten waarop je een team beoordeeld:

  • Loyaal                       5
  • Communicatie         7
  • Flexibel                     4
  • Kennis en kunde     6
  • Samenwerking        6

Het aantal punten is dan: 5+7+4+6+6=28

Gemiddeld is dat 28/5=5,6

Je zal nu al merken dat het plaatje steeds duidelijker voor je wordt doordat je stappen maakt in je denkproces. Vanaf nu gaat het steeds gemakkelijker worden en zal zien dat daarmee ook het filmpje van succes steeds helderder wordt.

4.    Target & tijdspad

Noteer nu je gemiddelde cijfer en bepaal het cijfer wat je zou willen bereiken. Tevens benoem je wanneer je dit cijfer bereikt wilt hebben, wees hierbij realistisch, veranderingen hebben nu eenmaal tijd nodig. Het gaan van bijvoorbeeld een 5,6 naar een 9 binnen een week is niet realistisch en zal alleen maar leiden tot frustratie waardoor de motivatie snel weg is, dus wees realistisch.

Het doel kan dan worden: binnen een jaar willen we met het team van een 5.6 naar een 7 gaan.

5.    3  punten die belangrijk zijn per beoordeelt punt

Bedenk 3 belangrijke zaken, waar je rekening mee moet houden per beoordelingspunt, om je doel te kunnen behalen.

Bijvoorbeeld belangrijk bij communicatie kan zijn, communicatie

  •  intern
  •  extern
  •  schriftelijk

Dit helpt je in je denkproces en daardoor krijg je steeds meer gevoel bij de motivatie/reden en dit versterkt de wil om jouw doel te willen halen. verandering vraagt om verandering van gedrag en je kan pas veranderen wanneer:

  • Er een voordeel voor een ieder is
  • Een ieder gelooft dat hij of zij het kan
  • Het vertrouwen er is dat het haalbaar is
  • De juiste kennis en kunde en kennis aanwezig is

Des te meer inzicht je hebt in de redenen waarom je dingen wilt veranderen om jouw doel te behalen, des te meer overzicht krijg je en dat helpt om de juiste focus te houden.

6.    Acties en stappen

We zijn er bijna, schrijf nu voor jezelf op welke acties je moet gaan ondernemen om de beoordelingspunten te verbeteren. Maak hierbij de acties zo klein mogelijk en schrijf er zoveel op als je wilt.

Eerder heb je vijf beoordelingspunten opgeschreven en per beoordelingspunt heb je 3 punten benoemd die daarbij belangrijk zijn, dus totaal 5×3=15 belangrijke punten. Stel dat je nu 3 acties opschrijft om dat belangrijke punt op te lossen dan heb je 45 punten. 45 punten/acties om op te lossen betekent nog geen 1 actie per week!

7.     Planning

Ga nu voor jezelf een planning maken waarbij je per week 1 actie invult.  Print vervolgens alle acties voor de komende 3 maanden uit, dit zijn 13 actiepunten. Hang deze lijst ergens in het zicht. Bijvoorbeeld je werkkamer of kantoor. Elke week los je 1 actie op en streept deze af op de lijst. Uit ervaring weet ik dat dit zeer motiverend werkt. Het afwerken van de acties zal sneller gaan dan je verwacht omdat dit inspireert.

 7 Stappen om jouw doel te bereiken

Dit zijn 7 stappen die je meer inzicht geven om je doel te realiseren. Doordat je het 7 stappen model gebruikt zal je merken dat je focus beter zal worden en dat je daardoor meer inzicht krijgt wat vervolgens weer overzicht geeft.

Graag zou ik horen wat je vindt van dit 7 stappenplan en of er nog zaken zijn die niet duidelijk of volledig zijn, graag zie ik je reactie hieronder of neem anders contact met me op.  Nogmaals ik zou het erg waarderen als je een reactie achterlaat zodat ik steeds meer toegevoegde waarde kan leveren in mijn blogs.